بدعت تراويح، به اعتراف بزرگان اهل سنت



پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

بدعت تراويح، به اعتراف بزرگان اهل سنت

بسم الله الرحمن الرحيم

 

بدعت تراويح، به اعتراف بزرگان اهل سنت

براي دانلود فايل PDF اين مقاله روي لينگ زير کليک کنيد:

 

براي دانلود تمام عکس ها با کيفيت بالا روي آدرس زير کليک کنيد :

 
 
تذکر : براي ديدن عکس با کيفيت بهتر روي آن ها کليک کنيد

 

فهرست مطالب
 

1. محمد بن سعد زهرى (متوفاى230هـ)
2. احمد بن يحيى بلاذرى (متوفاى279هـ)
3. محمد بن جرير طبرى (متوفاي311هـ):
4. ابو الفرج ابن جوزى (متوفاى597هـ)
5. محيى الدين نووى (متوفاي676هـ)
6. ابن كثير سلفى (متوفاي774هـ)
7. ابن حجر عسقلاني (متوفاي852هـ)
8. مجير الدين العليمى (متوفاي927هـ)
9. ابن سمعون بغدادى (متوفاي378هـ)
10 . ابوهلال عسكرى (متوفاى395هـ)
11. ابو حامد عزالى (متوفاى505هـ)
12. مقدسى حنبلى (متوفاى620هـ)
13 . عماد الدين أبو الفداء (متوفاي732هـ)
14. زين الدين ابن الوردى (متوفاي749هـ)
15. دميرى شافعى (متوفاي808هـ)
16. احمد بن عبد الله قشقلندى (متوفاى821هـ)
17 . بدر الدين عينى (متوفاى855هـ)
18 . محمد امير صنعانى (متوفاى852هـ)
19 . جلال الدين سيوطى (متوفاى911هـ)
20. محمد بن عبد الباقى زرقانى (متوفاى1122هـ)
21. زين الدين حسيني عراقي (متوفاي 806هـ)
 
 

مقدمه:

نماز تراويح يا خواندن نوافل ماه رمضان به جماعت، از بدعت‌هايى است كه عمر بن خطاب وارد اسلام كرده است؛ پيش از او، نه در زمان رسول خدا صلى الله عليه وآله و نه در زمان ابوبكر چنين چيزى سابقه نداشته است.

علماي شيعه و سني با سند صحيح نقل کرده‌اند که نماز تراويح از بدعت‌هاي خليفه دوم بوده است . همچنين بسياري از علماي اهل سنت به اين قضيه اعتراف کرده‌اند که در ذيل به صورت خلاصه به اين قضيه پرداخته خواهد شد :

الف) روايات تراويح در منابع اهل سنت

در منابع معتبر اهل سنت رواياتي وجود دارد كه نشان مي‌‌دهد، نماز تراويح از بدعت هاي عمر بن خطاب است:

روايت اول:

محمد بن اسماعيل بخارى در صحيح خود مى‌نويسد:

1905 حدثنا عبد اللَّهِ بن يُوسُفَ أخبرنا مَالِكٌ عن بن شِهَابٍ عن حُمَيْدِ بن عبد الرحمن عن أبي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قال من قام رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ له ما تَقَدَّمَ من ذَنْبِهِ قال بن شِهَابٍ فَتُوُفِّيَ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَالْأَمْرُ على ذلك ثُمَّ كان الْأَمْرُ على ذلك في خِلَافَةِ أبي بَكْرٍ وَصَدْرًا من خِلَافَةِ عُمَرَ رضي الله عنهما.

ابو هريره از رسول خدا صلي الله عليه وسلم نقل كرده است كه آن حضرت فرمود: هركس (نافله ماه) رمضان را با ايمان و قربة الى الله بخواند، خداوند گناهان گذشته او را مى‌بخشد. ابن شهاب گفته: رسول خدا صلي الله وسلم از دنيا رفت و وضعيت به همين صورت بود (نماز تراويح را  بدون جماعت مى‌خواندند) در زمان خلافت ابوبكر و اوائل خلافت عمر نيز به همين صورت بود .

البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاى256هـ)، صحيح البخاري، ج 2، ص 707، تحقيق: د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

                                          

 

روايت دوم:

بخارى در روايت ديگر نقل مى‌كند كه وقتى عمر ديد هركس در مسجد براى خودش نماز مى‌خواند، گفت: نظر من اين است كه براي آنها امام جماعت قرار بدهيم و ابي بن كعب را امام آنها قرار داد:

1906 وَعَنْ بن شِهَابٍ عن عُرْوَةَ بن الزُّبَيْرِ عن عبد الرحمن بن عَبْدٍ القارىء أَنَّهُ قال خَرَجْتُ مع عُمَرَ بن الْخَطَّابِ رضي الله عنه لَيْلَةً في رَمَضَانَ إلى الْمَسْجِدِ فإذا الناس أَوْزَاعٌ مُتَفَرِّقُونَ يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ وَيُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلِّي بِصَلَاتِهِ الرَّهْطُ فقال عُمَرُ إني أَرَى لو جَمَعْتُ هَؤُلَاءِ على قَارِئٍ وَاحِدٍ لَكَانَ أَمْثَلَ ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُمْ على أُبَيِّ بن كَعْبٍ ثُمَّ خَرَجْتُ معه لَيْلَةً أُخْرَى وَالنَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلَاةِ قَارِئِهِمْ قال عُمَرُ نِعْمَ الْبِدْعَةُ هذه والَّتِي يَنَامُونَ عنها أَفْضَلُ من التي يَقُومُونَ يُرِيدُ آخِرَ اللَّيْلِ وكان الناس يَقُومُونَ أَوَّلَهُ.

عبد الرحمن بن عبد القاري مي‌گويد: با عمر بن خطاب در شب ماه رمضان به مسجد رفتيم، ديديم كه برخي به صورت انفراد و برخي هم گروه نماز مي‌خوانند. عمر گفت:

نظر من اين است كه اگر اينها - نماز گزارها - را بر يك امام جماعت قرار دهم بهتر است پس بر اين معنى تصميم گرفت: و ابى بن كعب را مأمور اقامه جماعت كرد.

راوى مى گويد: سپس در شب ديگرى به همراه عمر بيرون آمدم مردم را ديدم كه به همراه يك شخص - امام جماعت - نماز مى‌خوانند.

عمر گفت: اين كار، عجب بدعت خوبى است

البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاى256هـ)، صحيح البخاري، ج2، ص707، كِتَاب صَلَاةِ التَّرَاوِيحِ، بَاب فَضْلِ من قام رَمَضَانَ ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 – 1987

اين روايات در صحيح مسلم كه يكي از صحاح اهل سنت است و نيز بقيه كتب معتبره آنها آمده؛ اما به ذكر اين روايات از صحيح بخاري؛‌ اكتفا مي‌كنيم.

سخنان علماي اهل سنت در شرح روايت:

شارحان صحيح بخاري، اين روايت را توصيح و شرح داده اند كه در اين قسمت به آنها اشاره مي‌شود:

1. ابن حجر عسقلاني (متوفاي852 هـ)

وي در كتاب «فتح الباري» در شرح جمله «والأمر على ذلك» مى‌نويسد:

قوله «قال بن شهاب فتوفي رسول الله صلى الله عليه وسلم والناس» في رواية الكشميهني والأمر على ذلك أي على ترك الجماعة في التراويح ولأحمد من رواية بن أبي ذئب عن الزهري في هذا الحديث ولم يكن رسول الله صلى الله عليه وسلم جمع الناس على القيام وقد ادرج بعضهم قول بن شهاب في نفس الخبر أخرجه الترمذي من طريق معمر عن بن شهاب وأما ما رواه بن وهب عن أبي هريرة خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم وإذا الناس في رمضان يصلون في ناحية المسجد فقال ما هذا فقيل ناس يصلي بهم أبي بن كعب فقال أصابوا ونعم ما صنعوا ذكره بن عبد البر وفيه مسلم بن خالد وهو ضعيف والمحفوظ أن عمر هو الذي جمع الناس على أبي بن كعب.

سخن ابن شهاب ... «والامر علي ذلك» يعني امر بر ترك جماعت در نماز تراويح بوده است. در روايتي كه احمد از ابن ابي ذئب از زهري نقل كرده آمده كه رسول خدا صلي الله عليه وسلم مردم را بر قيام نماز تراويح بر جماعت جمع نكرده است.

... اما روايتي را كه ابن وهب از ابو هريره نقل كرده كه رسول خدا صلي الله عليه وسلم به مسجد آمد ديد مردم در ماه رمضان در ناحيه مسحد نماز مي‌خوانند. سؤال كرد،‌اين ها چه كار مي‌كنند؟ گفتند: مردم پشت سر ابي بن كعب نماز مي‌خوانند. حضرت فرمود: كاري خوبي مي‌كنند .

اين روايت را ابن عبد البر ذكر كرده و در اين روايت مسلم بن خالد قرار دارد كه ضعيف است. نظر درست اين است كه عمر مردم را به امامت ابي بن كعب بر جماعت جمع كرد.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري،  ج 4، ص252، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.

 

                                                                 

 

2. بدر الدين عيني (متوفاي 855هـ)

 عيني نيز در كتاب «عمدة‌القاري» در شرح روايت مي‌نويسد:

قوله : ( قال ابن شهاب ) ، أي : محمد بن مسلم بن شهاب الزهري . قوله : (والأمر على ذلك) ، جملة حالية والمعنى : استمر الأمر في هذه المدة المذكورة على أن كل أحد يقوم رمضان في أي وجه كان جمعهم عمر ، رضي الله تعالى عنه . قوله : ( والأمر على ذلك ) رواية الكشميهني ، وفي رواية غيره : ( والناس على ذلك ) ، يعني : على ترك الجماعة في التراويح .

فإن قلت : روى ابن وهب عن أبي هريرة : ( خرج رسول الله ، صلى الله عليه وسلم ، وإذا الناس في رمضان يصلون في ناحية المسجد ، فقال : ما هذا ؟ فقيل : ناس يصلي بهم أبي بن كعب . فقال : أصابوا ، ونِعْمَ ما صنعوا ) ذكره ابن عبد البر . قلت : فيه مسلم بن خالد ، وهو ضعيف ، والمحفوظ أن عمر ، رضي الله تعالى عنه ، هو الذي جمع الناس على أبي بن كعب ، رضي الله تعالى عنه .

مراد از «ابن شهاب» محمد بن مسلم بن شهاب زهري است. قول ابن شهاب كه مي‌گويد: «والامر علي ذلك»، جمله حاليه است و معنايش اين است در اين مدت مذكور در روايت (از زمان پيامبر تا اول خلافت عمر)،‌ امر نماز نافله بر اين منوال بود كه هر كسي در ماه رمضان مي‌توانست به هر صورتي نماز بخواند؛‌ اما عمر آنها را بر يك نماز جمع كرد.

تعبير «والامر علي ذلك» به روايت كشميهني است و در روايت غير او  تعبير «والناس علي ذلك» آمده و معنايش اين است كه مردم نماز تراويح را به جماعت نمي‌خواندند.

و در پايان همان سخن ابن حجر را در باره روايتي ابن وهب از ابوهريره نقل كرده،‌مطرح مي‌كند و از اين روايت پاسخ مي‌دهد.

العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 11، ص125، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

                                                

 

عيني در جاي ديگر تصريح مي‌كند كه خود عمر نماز را به جماعت نمي‌خواند و عقيده اش اين بود كه نماز در خانه بهتر است :

قوله : ( ثم خرجت معه ) أي : مع عمر ليلة أخرى ، وفيه إشعار بأن عمر ، رضي الله تعالى عنه ، كان لا يواظب الصلاة معهم ، وكأنه يرى أن الصلاة في بيته أفضل ، ولا سيما في آخر الليل ، وعن هذا قال الطحاوي : التراويح في البيت أفضل . قوله : ( نعم البدعة ) ، ويروى : ( نعمت البدعة ) ، بزيادة التاء ، ويقال : نعم ، كلمة تجمع المحاسن كلها ، وبئس ، كلمة تجمع المساوىء كلها ، وإنما دعاها بدعة لأن رسول الله ، صلى الله عليه وسلم ، لم يسنها لهم ، ولا كانت في زمن أبي بكر ، رضي الله تعالى عنه . ورغب رسول الله ، صلى الله عليه وسلم ، فيها بقوله : نعم ، ليدل على فضلها ، ولئلا يمنع هذا اللقب من فعلها . والبدعة في الأصل أحداث أمر لم يكن في زمن رسول الله ، صلى الله عليه وسلم ، ثم البدعة على نوعين : إن كانت مما يندرج تحت مستحسن في الشرع فهي بدعة حسنة ، وإن كانت مما يندرج تحت مستقبح في الشرع فهي بدعة مستقبحة .

(ثم خرجت معه) ، يعني بيرون رفتم با عمر در شب ديگر، اين جمله اشعار دارد به اين كه عمر بر جماعت خواندن مواظبت نمي‌كردند و گويا عقيده داشت كه نماز در خانه بهتر است به ويژه در پايان شب. از اين رو طحاوي گفته است:‌ تراويح در خانه افضل است.

اين سخن عمر «نعم البدعة»‌ به صورت «نعمت البدعة»‌ روايت شده است. و «نعم» كلمه ي است كه تمام محاسن را دارد. و كلمه «بئس» جامع تمام بدي ها است. و اين كه عمر جماعت خواندن تراويح را بدعت خوانده به خاطر اين است كه رسول خدا صلي الله عليه وسلم سنتش اين نبوده و در زمان ابو بكر هم چنين نبوده است. ولي رسول خدا به آن تشويق فرموده است به قول خودش «نعم» تا بر فضل آن دلالت كند و اين لقب «خوب بودن»‌را براي كسي كه آن را انجام دهد،‌منع نكند. 

بدعت در اصل پديد آوردن امر جديد است كه در زمان رسول خدا نبوده است.

بدعت دو قسم است: اگر تراويح داخل در بدعت خوب باشد،‌ بدعت حسنه است و اگر داخل در بدعتي باشد كه شرع او را قبيح مي‌داند، پس بدعت قبيحه است.

عمدة القاري  ج 11، ص 126

 

3. شهاب الدين قسطلانى (متوفاى923هـ)

قسطلاني نيز در كتاب «ارشاد‌ الساري مي‌نويسد:

(قال ابن شهاب) الزهري (فتوفي رسول الله صلي الله عليه وسلم والامر علي ذلك) اي علي ترك الجماعة في التراويح ولغير الكشميهني كما في الفتح والناس علي ذلك (ثم كان الامر علي ذلك) ايضا (في خلافة ابي بكر) الصديق (وصدرا من خلافة عمر رضي الله عنهما ...)

... والامر علي ذلك)؛ يعني مردم نماز نافله رمضان را به جماعت نمي‌خوانده است. و در غير روايت كشميهني تعبير «والناس علي ذلك» آمده است. و در زمان خلافت ابو بكر و ابتداي خلافت عمر نيز نماز تراويح به جماعت خوانده نمي‌شده است.

القسطلاني المصري الشافعي ، شهاب الدين أبو العباس أحمد بن محمد بن أبي بكر بن عبد الملك (متوفاى923هـ) إرشاد الساري في شرح صحيح البخاري، ج4، ص657

                                      

 

قسطلانى در صفحه ديگر مى‌گويد:

سماها ـ أي عمر ـ بدعة لأنّه (ص) لم يبيِّن لهم الاجتماع لها ولا كانت في زمن الصدّيق ولا أوّل الليل ولاكلّ ليلة ولا هذا العدد.

عمر، تراويح را بدعت ناميد، به اين دليل اين كه رسول خدا به مردم نگفته بود كه آن را به جماعت بخوانند، در زمان ابوبكر نيز كسى آن را به جماعت نمى‌خواند، نه در اول شب و نه در تمام شب و نه به اين تعداد (ركعات).

القسطلاني المصري الشافعي ، شهاب الدين أبو العباس أحمد بن محمد بن أبي بكر بن عبد الملك (متوفاى923هـ) إرشاد الساري في شرح صحيح البخاري، ج4، ص657

 

 

ب) اعتراف علماي اهل سنت در بدعت تراويح

هرچند كه همين دو روايت كه در معتبر ترين كتاب آنها آمده، براى اثبات اين مطلب كفايت مى‌كند؛ اما از آن‌جائى كه ممكن است برخى دلالت روايت را نپذيرند و آن را توجيه كنند، ما اعترافات و تصريح سخنان بزرگان اهل سنت را از قرن‌هاى مختلف در اين باره نقل مى‌كنيم تا هيچ بهانه‌اى باقى نماند:

1. محمد بن سعد زهرى (متوفاى230هـ)

محمد بن سعد زهرى در كتاب «الطبقات الكبرى» در باره نوآورى‌هاى عمر مى‌نويسد:

وهو أول من سن قيام شهر رمضان وجمع الناس على ذلك وكتب به إلى البلدان وذلك في شهر رمضان سنة أربع عشرة وجعل للناس بالمدينة قارئين قارئا يصلي بالرجال وقارئا يصلي بالنساء .

او نخستين كسى بود كه خواندن (نوافل) ماه رمضان را (به جماعت) بنيان نهاد و مردم را براى خواندن آن جمع كرد و به تمام شهرها نيز نوشت كه همين كار را انجام دهند. اين قضيه در ماه رمضان سال چهاردهم هجرى اتفاق اتفاد،‌ در مدينه دو امام جماعت تعيين كرد، يكى براى مردان و يكى براى زنان .

الزهري، محمد بن سعد بن منيع ابوعبدالله البصري (متوفاى230هـ)، الطبقات الكبرى، ج3، ص281، ناشر: دار صادر - بيروت.

                                      

 

2. احمد بن يحيى بلاذرى (متوفاى279هـ)

احمد بن يحيى بلاذرى در كتاب «انساب الأشراف» مى‌نويسد:

وأول من سن قيام شهر رمضان، وجمع الناس على ذلك، وكتب به إلى البلدان، وذلك في شهر رمضان سنة أربع عشرة.

عمر، نخستين كسى بود كه (به جماعت) خواندن نافله ماه رمضان را بنا نهاد، مردم را براى آن جمع كرد و به شهرهاى اسلامى نيز نوشت كه آنان همين كار را انجام دهند، اين قضيه در ماه رمضان سال چهاردهم هجرى اتفاق افتاد.

البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاى279هـ)، أنساب الأشراف، ج3، ص398، طبق برنامه الجامع الكبير.

                                    

 

3. محمد بن جرير طبرى (متوفاي311هـ):

ابو جعفر طبرى، تاريخ نويس مشهور اهل سنت در اين باره مى‌نويسد:

وهو أول من جمع الناس على إمام يصلى بهم التراويح في شهر رمضان وكتب بذلك إلى البلدان وأمرهم به وذلك فيما حدثني به الحارث قال حدثنا ابن سعد عن محمد بن عمر في سنة أربع عشرة وجعل للناس قارئين قارئا يصلي بالرجال وقارئا يصلي بالنساء.

عمر، نخستين كسى بود كه مردم را جمع كرد تا نماز تراويح را در ماه رمضان پشت سر يك نفر بخوانند، و به ديگر شهرهاى اسلامى نيز نوشت كه همين كار را انجام دهند، اين قضيه طبق روايتى كه حارث از ابن سعد از محمد بن عمر نقل شده در سال چهاردهم اتفاق افتاده است، عمر دو امام جماعت يكى مخصوص مردان و يكى مخصوص زنان تعيين كرد.

الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب (متوفاي310)، تاريخ الطبري، ج 2، ص570، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت.

                                        

 

4. ابو الفرج ابن جوزى (متوفاى597هـ)

ابو الفرج ابن جوزى مفسر و مورخ مشهور اهل سنت، بعد از نقل روايت بخارى مى‌نويسد:

وقوله : نعمت البدعة . البدعة : فعل شيء لا على مثال تقدم ، فسماها بدعة لأنها لم تكن في زمن رسول الله على تلك الصفة ، ولا في زمن أبي بكر.

اما اين گفته عمر «نعمت البدعة». بدعت انجام كارى است كه پيش از آن كسى انجام نداده باشد؛ عمر آن را بدعت ناميد؛ چرا كه اين قضيه در زمان رسول خدا (ص) و زمان ابوبكر با اين ويژگى (به جماعت) نبوده است.

ابن الجوزي الحنبلي، جمال الدين ابوالفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (متوفاى 597‌هـ)، كشف المشكل من حديث الصحيحين ، ج1، ص116، تحقيق : علي حسين البواب ، ناشر : دار الوطن - الرياض - 1418هـ - 1997م.

                                                    

 

5. محيى الدين نووى (متوفاي676هـ)

محيى الدين نووي، شارح صحيح مسلم در كتاب معتبر «تهذيب الأسماء واللغات» مى‌نويسد:

وثبت في صحيح البخاري وغيره أن عمر رضي الله عنه أول من جمع الناس لصلاة التراويح فجمعهم على أبي بن كعب رضي الله عنه وأجمع المسلمون في زمنه وبعده على استحبابها .

در صحيح بخارى و  ديگر كتاب‌ها ثبت شده است كه عمر نخستين كسى بود كه مردم براى خواندن نماز تراويح (به جماعت) جمع كرد و أبى بن كعب را امام آن‌ها قرار داد، مسلمانان پس آن بر استحباب خواندن تراويح به جماعت اجماع كردند.

النووي الشافعي، محيي الدين أبو زكريا يحيى بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفاي676هـ)، تهذيب الأسماء واللغات، ج 2، ص332، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1996م

                                                         

 

6. ابن كثير سلفى (متوفاي774هـ)

ابن كثير دمشقى نيز بدعت تروايح را يكى از نوآورى‌ها و شاهكارهاى عمر مى‌داند:

وأول من كتب التاريخ وجمع الناس على التراويح وأول من عس بالمدينة .

نخستين كسى كه تاريخ را ابداع كرد و مردم براى خواندن نماز تراويح جمع كرد، عمر بود.

ابن كثير الدمشقي،  ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 7، ص133، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت.

 

                                                    

 

 

                                                   

 

7. ابن حجر عسقلاني (متوفاي852هـ)

ابن حجر نيز در كتاب «سبل السلام»‌ مي‌نويسد:

عرفت ان عمر هو الذي جعلها جماعة علي معين وسماها بدعة.

شناختي كه عمر همان كسي است كه نماز تروايح را به جماعت قرار داد پس سر امام معين و او را بدعت خوب ناميد.

سبل السلام شرح بلوغ المرام،‌ ج2،‌ص 26

 

                                     

 

8. مجير الدين العليمى (متوفاي927هـ)

مجير الدين عليمي، نيز در اين باره مى‌نويسد:

وهو أول من جمع الناس لصلاة التراويح وأول من كتب التاريخ... .

عمر، نخستين كسى بود كه مردم را براى خواندن  نماز تراويج جمع كرد و نخستين كسى بود كه تاريخ را ابداع كرد.

العليمي الحنبلي ، مجير الدين عبد الرحمن بن محمد بن عبد الرحمن بن محمد (متوفاي927هـ) الأنس الجليل بتاريخ القدس والخليل ، ج 1، ص260، تحقيق : عدنان يونس عبد المجيد نباتة ، ناشر : مكتبة دنديس - عمان - 1420هـ- 1999م .

                         

9. ابن سمعون بغدادى (متوفاي378هـ)

ابن سمعون بغدادى در كتاب «أمالى» مى‌نويسد:

وهو أول من جمع الناس على إمام واحد في التراويح.

عمر، نخستين كسى بود كه مردم را براى خواندن نماز تراويح، پشت سر يك امام جمع كرد.

ابن سمعون البغدادي ، أبو الحسين محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس (متوفاى387هـ)، أمالي ابن سمعون، ج 1، ص351، طبق برنامه الجامع الكبير.

10 . ابوهلال عسكرى (متوفاى395هـ)

ابو هلال عسكرى در كتاب «الأوائل» خود مى‌نويسد:

وأول من اتخذه عمر.

أول من سن قيام شهر رمضان سنة أربع عشرة.

نخستين كارهائى كه عمر انجام داد:

نخستين كسى كه بجاى آوردن نماز (نافله) ماه رمضان را (به جماعت) بنانهاد، عمر بن الخطاب بود.

العسكري ، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعيد بن يحيى بن مهران (متوفاى395هـ) الأوائل للعسكري ، ج1، ص398، طبق برنامه الجامع الكبير.

11. ابو حامد عزالى (متوفاى505هـ)

ابو حامد غزالى با تقسيم بندى بدعت به «حسنه» و «سيئة»، بدعت تراويح را بدعت حسنه عمر ناميده است:

فكم من محدث حسن كما قيل في إقامة الجماعات في التراويح إنها من محدثات عمر رضي الله عنه وأنها بدعة حسنة.

چه بسيار بدعت‌هايى كه «حسن؛ پسنديده» است؛ چنانچه در باره به جماعت خواندن نماز تراويح گفته‌اند كه تراويح از نوآورى‌هاى عمر و بدعت پسنديده‌اى بود.

الغزالي، محمد بن محمد ابوحامد (متوفاى505هـ، إحياء علوم الدين، ج1، ص276، ناشر: دار االمعرفة – بيروت.

روشن است كه اين توجيه غزالى و برخى ديگر از بزرگان سنى ، هرگز قابل پذيرش نيست؛ چرا كه بدعت‌گذارى در دين هرگز نمى‌تواند پسنديده و حسن باشد؛ بلكه رسول خدا صلى الله عليه وآله آن را گمراهى محض ناميده است؛ چنانچه مسلم نيشابورى در صحيح خود به نقل از جابر بن عبد الله انصارى از رسول خدا صلى الله عليه وآله مى‌نويسد:

وَخَيْرُ الْهُدَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَشَرُّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَكُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ.

و بدترين چيزها، تازه پيدا شدهاى آن است و هر بدعتى گمراهى است.

النيسابوري القشيري ، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاي261هـ)، صحيح مسلم، ج2، ص592، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

ابو اسحاق شاطبى از بزرگان قرن هشتم اهل سنت در رد تقسيم بندى بدعت به «حسنه» و «سيئه» مى‌نويسد:

فاعلموا رحمكم الله ان ما تقدم من الادلة حجة في عموم الذم من اوجه احدها انها جاءت مطلقة عامة على كثرتها لم يقع فيها استثناء البته ولم يأت فيها مما يقتضي ان منها ما هو هدى ولا جاء فيها كل بدعة ضلالة الا كذا وكذا ولا شيء من هذه المعاني.

بدان: آن عده از دلائلى كه گذشت، تمام بدعت‌ها را مذمت مي‌كنند و در تمام آن‌ها حجت هستند؛ چرا كه همه آن‌‌ها به صورت مطلق آمده‌اند و با اين كه زياد هستند؛ اما در هيچ يك از آن‌ها استثنائى نيامده و چيزى وارد نشده است كه ثابت كند، يكى از بدعت‌ها هدايت باشد و همچنين در هيچ يك از آن‌ها نيامده است كه هر بدعتى گمراهى است مگر فلان و فلان بدعت، و نيز هيچ جمله‌اى كه اين معنا را ثابت كند وارد نشده است .

الشاطبى الغرناطى ، أبو إسحاق إبراهيم بن موسى بن محمد اللخمى (متوفاى790هـ) ، الاعتصام ، ج1، ص141، ناشر : المكتبة التجارية الكبرى – مصر.

12. مقدسى حنبلى (متوفاى620هـ)

و مقدسى حنبلي، فقيه نامدار حنابله كه برترين و گسترده‌ترين كتاب فقهى آن‌ها نيز متعلق به اوست در باره نماز تراويح مى‌نويسد:

ونسبت التراويح إلى عمر بن الخطاب رضي الله عنه لأنه جمع الناس على أبي بن كعب فكان يصليها بهم.

نماز تراويح را به عمر نسبت داده‌اند، به اين دليل كه او (نخستين بار) مردم را به امامت أبى بن كعب جمع كرد تا پشت سر او نماز تراويح را بخوانند.

المقدسي الحنبلي، ابومحمد عبد الله بن أحمد بن قدامة (متوفاى620هـ)، المغني في فقه الإمام أحمد بن حنبل الشيباني، ج1، ص455، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1405هـ.

 

                                                 

 

13 . عماد الدين أبو الفداء (متوفاي732هـ)

ابو الفداء، تاريخ نويس نامدار اهل سنت در باره نو‌آورى‌هاى عمر مى‌نويسد:

وأول من جمع الناس على إمام يصلي بهم التراويح في رمضان، وكتب بذلك إلى سائر البلدان وأمرهم به.

عمر، نخستين كسى بود كه مردم را جمع كرد كه پشت سر يك امام، نماز تراويح ماه رمضان را بخواند، و به شهرهاى ديگر نيز نوشت كه همين عمل را انجام دهند.

أبو الفداء عماد الدين إسماعيل بن علي (متوفاي732هـ)، المختصر في أخبار البشر، ج 1، ص113، طبق برنامه الجامع الكبير.

14. زين الدين ابن الوردى (متوفاي749هـ)

ابن وردي، از مورخان قرن هشتم اهل سنت، يكى از نوآورى‌هاى عمر را بدعت تراويح مى‌داند:

وأول من جمع على إمام يصلي التراويح ، وأول من ضرب بالدرة ودون الدواوين ...

نخستين كسى كه مردم را جمع كرد تا نماز تراويح را پشت سر امام جماعت بخوانند، عمر بود، و او نخستين كسى بود كه مردم با تازيانه زد و ...

ابن الوردي ، زين الدين عمر بن مظفر (متوفاي749هـ) ، تاريخ ابن الوردي، ج 1، ص142، ناشر : دار الكتب العلمية - لبنان / بيروت ، الطبعة : الأولى، 1417هـ - 1996م.

15. دميرى شافعى (متوفاي808هـ)

دميرى مصرى، از بزرگان اهل سنت در قرن نهم هجرى مى‌نويسد:

وهو أول من جمع الناس على إمام واحد في التراويح .

عمر، نخستين كسى بود كه مردم براى خواند نماز تراويح پشت سر يك امام جمع كرد.

الدميري المصري الشافعي ، كمال الدين محمد بن موسى بن عيسى (متوفاي808 هـ)، حياة الحيوان الكبرى، ج 1، ص481، تحقيق : أحمد حسن بسج ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان ، الطبعة : الثانية ، 1424 هـ - 2003م.

16. احمد بن عبد الله قلقشندى (متوفاى821هـ)

احمد بن عبد الله قلقشندي، يكى ديگر از بزرگان اهل سنت در كتاب «مآثر الإنافة» مى‌نويسد:

وهو أول من سن قيام شهر رمضان وجمع الناس على إمام واحد في التراويح وذلك في سنة أربع عشرة.

نخستين كسى كه به جماعت خواندن نوافل ماه رمضان را رسم و مردم را براى خواندن آن پشت سر يك امام جمع كرد، عمر بن خطاب بود كه اين كار را در سال چهاردهم هجرى انجام داد.

القلقشندي ، أحمد بن عبد الله (متوفاى821هـ) ، مآثر الإنافة في معالم الخلافة ، ج3، ص337، تحقيق : عبد الستار أحمد فراج ، ناشر : مطبعة حكومة الكويت - الكويت ، الطبعة : الثانية ، 1985م.

17 . بدر الدين عينى (متوفاى855هـ)

بدرالدين عينى، در شرح روايت صحيح بخارى مى‌نويسد:

وإنما دعاها بدعة لأن رسول الله ، صلى الله عليه وسلم ، لم يسنها لهم ، ولا كانت في زمن أبي بكر ، رضي الله تعالى عنه .

عمر، آن را بدعت ناميد، به اين دليل كه رسول خدا آن را رسم نكرده بود، در زمان ابوبكر نيز وجود نداشته است.

العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاى 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج11، ص126، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

18 . محمد امير صنعانى (متوفاى852هـ)

و محمد بن اسماعيل صنعانى مى‌نويسد:

إذا عرفت هذا عرفت أن عمر هو الذي جعلها جماعة على معين وسماها بدعة . وأما قوله نعم البدعة فليس في البدعة ما يمدح بل كل بدعة ضلالة.

وقتى اين مطلب را متوجه شدي، اين را نيز مشخص مى‌شود كه عمر، (نخستين) كسى بود كه دستور داد آن را به جماعت يك شخص معين بخوانند و عمر بود كه آن را بدعت ناميد؛ اما اين كه گفته «نعم البدعه ؛ چه بدعت خوبي»، در بدعت چيزى وجود ندارد كه قابل ستايش باشد؛ بلكه هر بدعتى (سرانجامش) گمراهى است.

الصنعاني الأمير، محمد بن إسماعيل (متوفاى 852هـ)، سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدلة الأحكام، ج2، ص10، تحقيق: محمد عبد العزيز الخولي، ناشر:دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الرابعة، 1379هـ.

19 . جلال الدين سيوطى (متوفاى911هـ)

جلال الدين سيوطي، تاريخ نويس، تفسير پرداز، محدث، اديب و لغت شناس پرآوازه اهل سنت در كتاب معتبر «تاريخ الخلفا» در اين باره شعر جالبى سروده و در اين شعر بدعت تراويح را يكى از شاهكارهاى برجسته عمر بن الخطاب نام مى‌برد:

وقد عمل بعض الأقدمين أرجوزة في اسماء الخلفاء ووفياتهم انتهى فيها لى ايام المعتمد وقد عملت قصيدة أحسن منها ورأيت ان أختم بها هذا الكتاب وهى هذه:

وقام من بعده الفاروق ثمت فى

عشرين بعد ثلاث غيبوا عمرا

...

سن التراويح والتاريخ وافتتح الفتوح

جما وزاد الحد من سكرا

برخى از گذشتگان رجزهايى در باره نام و تاريخ وفات خلفا تا زمان معتمد (عباسي) سروده‌اند؛ اما من قصيده بهترى سروده‌ام كه (بهتر) ديدم كه اين كتاب (تاريخ الخلفا) را با آن پايان دهم. و آن قصيده اين است:

... پس از او (ابوبكر) فاروق آمد كه در سال بيست و سه از دنيا رفت ... او كسى است كه براى نخستين بار نماز تروايح و تاريخ را بنا نهاد، دست به كشورگشائى زد و حدّ مست شدن را افزايش داد...

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، تاريخ الخلفاء، ج1، ص517، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة - مصر، الطبعة: الأولى، 1371هـ - 1952م.

و در جاى ديگر از همين كتاب ضمن شمردن نوآورى‌هاى خليفه مى‌نويسد:

وأول من سن قيام شهر رمضان.

تاريخ الخلفاء، ج1، ص136.

و در كتاب «الوسائل فى معرفة الأوائل» كه در آن بسيارى از نوآورى‌هاى تاريخ را جمع‌آورى كرده است، بدعت تراويح و خواندن به جماعت آن را يكى از نوآورى‌ها و افتخارات خليفه دوم نام مى‌برد:

اول من سن التراويح عمر بن الخطاب سنة اربع عشرة اخرجه البيهقي عن عروة.

نخستين كسى كه نماز تراويح را مرسوم كرد، عمر بن خطاب در سال چهاردهم هجرى بود، اين مطلب را بيهقى از عروة نقل كرده است.

و در صفحه بعد همين مطلب را اين گونه تكرار مى‌كند:

اول من جمع الناس على الصلاة في رمضان عمر بن الخطاب جمعهم على أبي بن كعب رضي الله عنه.

نخستين كسى كه مردم براى جماعت خواندن نماز (نافله) رمضان جمع كرد، عمر بن الخطاب بود كه أبى بن كعب را امام جماعت آن‌ها قرار داد.

 

20. محمد بن عبد الباقى زرقانى (متوفاى1122هـ)

محمد بن عبد الباقى زرقانى در شرح خود بر كتاب موطأ مالك مى‌نويسد:

فسماها بدعة لأنه صلى الله عليه وسلم لم يسن الاجتماع لها ولا كانت في زمان الصديق وهو لغة ما أحدث على غير مثال سبق وتطلق شرعا على مقابل السنة وهي ما لم يكن في عهده صلى الله عليه وسلم.

عمر آن را بدعت ناميد؛ چرا كه رسول خدا صلي الله عليه وسلم به جماعت خواندن آن را تأسيس بود، در زمان ابوبكر نيز سابقه نداشته است.

لغت بدعت به معناى چيزى است كه سابقه نداشته و از نظر شرعى برچيزى اطلاق مى‌شود كه در مقابل سنت و چيزهاى است كه در زمان رسول خدا صلي الله عليه وسلم وجود نداشته است.

الزرقاني، محمد بن عبد الباقي بن يوسف (متوفاى1122هـ) شرح الزرقاني علي موطأ الإمام مالك، ج1، ص340، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1411هـ.

21. زين الدين حسيني عراقي (متوفاي 806هـ)

حسيني عراقي نيز در كتاب «طرح التثريب في شرح التقريب»، مي‌نويسد:

وقد أمر به عمر بن الخطاب رضي الله عنه واستمر عليه عمل الصحابة رضي الله عنهم وسائر المسلمين وصار من الشعائر الظاهرة كصلاة العيد.

عمر بن خطاب به تراويح دستور داد و صحابه و ساير مسلمانان اين كار را ادامه دادند و از شعائر آشكار كرديد همانند نماز عيد.

طرح التثريب في شرح التقريب  ج 3، ص 86

ج)  چه كساني در زمان خلفاء به نماز تراويح شركت نمي‌كرده اند

سؤال مهمي كه در اين قسمت پاسخ داده شود اين است كه اگر اهل سنت نماز تراويح را سنت حسنه مي‌دانند،‌ آيا فرزندان خليفه اول و دوم به آن عمل كرده اند؟  آيا از بزرگان ديگر نيز با سنت همراهي كرده اند، يا نه؟ اگر آنها به اين سنت عمل نكرده اند آيا نشانه بدعت بودن تراويح نيست؟

ابن ابي شيبه در كتاب «المصنف» بابي را تحت عنوان «من كان لاَ يَقُومُ مع الناس في رَمَضَانَ » باز كرده است و در آن روايات متعددي را ذكر كرده است كه چه كساني در نماز تروايح به جماعت شركت نمي كرده است.

در اين قسمت اسامي اين افراد را ذكر مي‌كنيم:

1و 2. عمر و عثمان

نخسيتن كسي كه به سنت عمر بن خطاب پشت پا زده و آن را زير پا گذاشته خود عمر و دوست ديگر او عثمان بن عفان است.

مالك بن انس در كتاب «المدونة الكبرى»، قضيه را اين گونه نقل كرده است:

عن الليث عن يحيى بن سعيد أنه سئل عن صلاة الأمير خلف القارئ فقال ما بلغنا أن عمر وعثمان كانا يقومان في رمضان مع الناس في المسجد.

از يحيي بن سعيد در باره نماز خواندن امير پشت سر امام سؤال شد. وي در پاسخ گفت: روايتي به ما نرسيده است كه عمر و عثمان در ماه رمضان با مردم در مسجد پشت سر امام ايستاده باشند.

مالك بن أنس ابوعبدالله الإصبحي (متوفاى179هـ)، المدونة الكبرى، ج 1، ص 224، ناشر: دار صادر – بيروت.

اين سؤال در ذهن ايجاد مي‌شود كه اگر به جماعت خواندن نافله رمضان كار خوبي بوده، چرا خلفاء از انجام آن خود داري كرده است؟

آيا عمر بن خطاب مصداق اين آيه قرآن نخواهد بود كه مي فرمايد:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ. (صف/2- 3)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چرا سخنى مى‏گوئيد كه عمل نمى‏كنيد؟ نزد خدا بسيار موجب خشم است كه سخنى بگوئيد كه عمل نمى‏كنيد؟

3. عبد الله بن عمر

عبد الله بن عمر از جمله صحابه رسول خدا صلي الله عليه وآله است كه پس از پدرش جايگاه خاصي در نزد اهل سنت دارد. اما او نيز با اين موقعيت و جايگاه،‌ به سنت پدرش هيچگاه عمل نكرد تا به جاي پدر مقتداي ديگران در اين امر شود.

ابن ابي‌شيبه استاد بخاري مي‌نويسد:

7714 حدثنا أبو بكر قال ثنا بن نُمَيْرٍ قال ثنا عُبَيْدُ اللهِ بن عُمَرَ عن نَافِعٍ عَنِ بن عُمَرَ أَنَّهُ كان لاَ يَقُومُ مع الناس في شَهْرِ رَمَضَانَ قال وكان سَالِمٌ وَالْقَاسِمُ لاَ يَقُومُونَ مع الناس.

عبد الله عمر پشت سر هيچ امام جماعتي در ماه رمضان نماز نمي‌خواند و سالم مولي ابو حذيفه و قاسم بن محمد بن ابي بكر نيز با مردم نماز مي نمي‌خواندند.

إبن أبي شيبة الكوفي، ابوبكر عبد الله بن محمد (متوفاى235 هـ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج2، ص 166، تحقيق: كمال يوسف الحوت، ناشر: مكتبة الرشد - الرياض، الطبعة: الأولى، 1409هـ.

عبد الرزاق صنعاني نيز اين روايت را ‌آوده است:

7743 عبد الرزاق عن عبد الله بن عمر عن نافع عن بن عمر أنه كان لا يقوم خلف الإمام في رمضان.

الصنعاني، أبو بكر عبد الرزاق بن همام (متوفاي211هـ)، المصنف، ج 4، ص 264، تحقيق : حبيب الرحمن الأعظمي، دار النشر: المكتب الإسلامي – بيروت، الطبعة : الثانية 1403 

استهزاء نمازگزاران تراويح از سوي عبد الله بن عمر

عبد الله بن عمر اين صحابي جليل القدر از نظر اهل سنت، نه تنها تراويح را به جماعت نخواند بلكه فراتر از آن، جماعت گذاران را نيز به باد مسخره مي‌گرفت و به الاغ تشبيه مي‌كرد.

ابن ابي‌شيبه مي‌نويسد:

7715 حدثنا وَكِيعٌ عن سُفْيَانَ عن مَنْصُورٍ عن مُجَاهِدٍ قال سَأَلَ رَجُلٌ بن عُمَرَ أَقُومُ خَلْفَ الإِمَام في شَهْرِ رَمَضَانَ فقال تُنْصِتُ كَأَنَّك حِمَارٌ .

مجاهد مي‌گويد: مردي از عبد الله بن عمر سوال كرد: آيا در ماه رمضان نماز تراويح را با جماعت بخوانم؟ عبد الله بن عمر گفت: آيا مي‌خواهي مانند الاغ ساكت بماني؟

مصنف ابن أبي شيبة ج 2، ص 166

بيهقي و عبد الرزاق روايت را با اين عبارت نقل كرده اند:

4383 أنبأ أبو نصر عمر بن عبد العزيز بن عمر بن قتادة الأنصاري أنبأ أبو عمرو بن مطر أنبأ أبو خليفة ثنا محمد بن كثير ثنا سفيان عن منصور عن مجاهد عن عبد الله بن عمر قال قال له رجل أصلي خلف الإمام في رمضان قال يعني بن عمر أليس تقرأ القرآن قال نعم قال أفتنصت كأنك حمار صل في بيتك.

مجاهد مي‌گويد: مردي از عبد الله بن عمر سوال كرد: آيا در ماه رمضان نماز تراويح را با جماعت بخوانم؟ عبد الله بن عمر گفت: آيا قرآن را خوانده اي؟ گفت: بلي. ابن عمر گفت: آيا مي‌خواهي مانند الاغ ساكت بماني؟ در خانه ات نماز بخوان.

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسي ابوبكر (متوفاى 458هـ)، سنن البيهقي الكبرى، ج 2، ص 494، ناشر: مكتبة دار الباز - مك

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: بدعت،اهل تسنن،سنی،نماز،تراویح,
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 12 مرداد 1392


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.